søndag 5. september 2010

DERSOM JEG BLIR MEDLEM i NIB er DETTE fra MITT SOVEROM


En person jeg kjenner, kom en gang i tiden med følgende kloke ord: "Vi er alle originaler". Det er så sant. Jeg har et forhold til en del av mine møbler og gjenstander, de betyr mye for meg. Derfor er de fortsatt med meg. Som pastellen (se over)av danske prinsesse Dagmar som barn. Noen ting er arvet, andre har jeg kjøpt på auksjon eller er kjære ferieminner. Vi er alle originaler, har vårt særpreg, våre svakheter og våre sterke sider. Og det er dette som er så fascinerende med interiør, vi har alle vår stil, våre egne meninger, fargevalg, interesser og standpunkt når vi skaper et interiør. For det er det vi gjør, ikke sant? Vi skaper gjennom et helt liv.

På min elskedes side, det vil si på hans sengeside, står en benk med en stabel av pikebøker. Helt naturlig her i huset, fordi de er fra mine barneår og min datters. Og hennes piker har lest i dem ved overnatting hos mormor. Så dette er en praktisk innretning i vårt soverom.
I min lille "budoirkrok" av soverommet, jeg drømmer i hvert fall at det er det, har jeg et stilleben sammensatt av smykker, bøker, to antikke parfymeflakonger, små minner og en lampe.
Duken her er en av mine kjæreste eiendeler, en antikk fransk silkeduk, som er håndbrodert. Den er helt nydelig! Kjøpt på auksjon.
Jeg elsker blonder, roser og silke, og er så heldig å eie et nydelig håndsydd, bredblondet stoffstykke, et funn på en belgisk auksjon. Tenke seg til å være så heldig! Det kan brukes til flere ting, tar seg veldig flott ut som gardin også. Putene er silkeaktige med blomsterbroderier i duse farger, som ligger på sengen.
Utsnitt av stilleben.


Det er helt utrolig, men denne blonden er håndlaget, tro det eller ei.
Ikke helt vellykket bilde dette, men hva betyr vel det? Roseteppet er noe billig jeg fant på et salg en gang i tiden, litt heldig skal man være.
Disse petit pointgjenstandene mine hører med på mitt soverom, da det er roser og håndarbeid, dette av engelsk herkomst. Og dermed er mitt soveromsbidrag sendt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar